Durant tot aquest curs hem estat desenvolupant una iniciativa que ens motiva moltíssim i que s’escapa una mica de la nostra activitat formativa habitual!
Es tracta del projecte “De la poesia catalana a la música urbana”, una proposta educativa pionera que integra la riquesa de la poesia catalana amb la popularitat i l’energia de la música urbana actual. Aquesta es basa en l’adaptació d’obres poètiques en català a cançons reconegudes de la música urbana, oferint una plataforma única per fomentar l’ús social de la llengua catalana i reivindicar el nostre llegat cultural i literari.
L’hem pogut desenvolupar gràcies a la subvenció rebuda com a Projecte Singular de l’Economia Social i Solidària, promoguda pel Programa d’Economia Social i pel Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya i finançada pel Ministerio de Trabajo y Economía Social, Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE).
I tot això exactament en què es plasma?
El pal de paller del projecte és un espectacle de versions de cançons de música urbana populars -i amb ressò mediàtic en els últims anys- fent servir la lletra de poemes de referència de la poesia en català, presents en el currículum educatiu vigent i complementats amb obres d’altres poetesses rellevants per tal d’assolir l’equitat de gènere
Però el projecte inclou també diverses activitats formatives extres que es desenvolupen tant als centres educatius com a través del treball autònom pautat:
- Activitats pre-espectacle. Preparació dels estudiants per a les actuacions, incloent-hi lectura i comprensió de textos poètics.
- Taller / col·loqui amb els artistes. Espai de diàleg i intercanvi d’idees entre els artistes i els estudiants i formació per a realitzar noves adaptacions.
- Activitats post-espectacle. Reflexió i aprofundiment sobre les experiències viscudes durant l’espectacle. Realització de noves adaptacions basades en obres poètiques clàssiques i cançons presents a les llistes d’èxits.
- Concurs jove d’adaptacions de poesia a música urbana. La cirereta final per fomentar la participació activa dels joves en la creació musical i literària.

I amb quins objectius ens vam plantejar el projecte?
Amb el de fomentar l’ús social del català, ja que promoure el català en aquest gènere musical, el més escoltat pel jovent a dia d’avui, contribueix a la seva normalització i valorització; el de propiciar l’interès per l’herència cultural i poètica catalana, ja que aquest procés creatiu permet que els poemes clàssics esdevinguin part de la cultura popular moderna; el de complementar els continguts del currículum amb els que treballar la poesia catalana a les aules, degut a que integrant aquestes adaptacions al currículum escolar, els estudiants poden gaudir d’una experiència educativa enriquidora i interdisciplinària; i finalment el d’impulsar l’ús del català en la creació musical del jovent a través d’experiències de modelatge, ja que aquestes activitats ofereixen als joves models a seguir que utilitzen el català en les seves creacions musicals.
I per desenvolupar les activitats pre i post-espectacle es té algun tipus de suport o acompanyament?
El projecte proporciona una àmplia gamma de materials didàctics per a un aprenentatge complet i immersiu:
- 14 lyric vídeos de les cançons adaptades amb 44 poemes: ajuden els estudiants a visualitzar i comprendre les adaptacions.
- Activitats didàctiques de lectura i comprensió, anàlisi literari, debat i discussió. Faciliten un estudi profund i crític dels poemes i les seves adaptacions i seran presents al nostre campus virtual Moodle.
- Biografies dels autors/es dels poemes. Contextualitzen les obres dins de la seva tradició literària.
- Textos originals i adaptats dels poemes i cançons. Permeten una comparació directa i un estudi detallat de les adaptacions.
- Anàlisi literari dels poemes originals. Ajuden a desglossar i comprendre les tècniques literàries utilitzades.
- Explicacions de les adaptacions realitzades. Ofereixen una visió detallada del procés creatiu darrere de cada adaptació.

“De la poesia catalana a la música urbana” no només aconsegueix integrar la tradició literària amb la modernitat musical, sinó que també crea un espai d’aprenentatge innovador i motivador per al jovent, propiciant el desenvolupament de les seves habilitats lingüístiques, creatives i culturals.